Sabtu, 23 Oktober 2010

Aisyah Praktis Duduk


Kasihan Aisyah, bila tiba masa Ayah nak pergi kedai beli barang, merengek - rengek dia minta angkat nak ikut. Asnapun Ayah malas nak bawak, tapi yelah pandai jalan sendiri, Asna buat derk je Ayah bagi ke tak bagi, dia siap menonong je masuk kereta, tinggallah kakaknya terkonteng - konteng mencebik muka kat dalam rumah.
Umipun apa lagi bagilah apa - apa yang boleh buat dia diam, dan ini salah satunya, praktis duduk. Color, buku color semua adik punya tapi si adik tak heranpun. Ayah cakap kalau tak nak guna, Ayah bagi jiran sebelah. Bagilah, kata Asna, bengang je Ayah. Untunglah kakak yang rajin, lamalah juga dia duduk dapat dua benda kegemaran dia, pen dan kertas.
Lagaknya persis budak normal yang sangat rajin. Dapatlah Umi buat kerja di dapur sambil kepala tengok - tengokkan dia bertahan ke tak..Takde adiknya, senyap je Aisyah..tekun..

Ops dah terjatuh. Dah jatuhpun senyap je selagi adik tak ada. Bila adik balik..hmmmm mulalah menangis, adiknya kacau.. Teringat Ustaz Rujhan, motivasi pagi di IKIM cakap, pepatah arab kata, barang siapa tak de anak, tak merasai manisnya kehidupan. Bagi orang - orang yang ada anak, tak rasa rehat dalam hidup..kesimpulannya hargailah setiap detik perjalanan hidup kita.

11 comments:

Azma berkata...

Rajin2 praktis ye aisyah..lama2 nanti mesti kuat & gagah..tak jatuh2 dah... :)

Kerikil Kehidupan berkata...

wah...rajinnya aisyah...pandai tgn dia pegang pensil...

mamasoffy berkata...

Dah banyak kepandaian aisyah sejak last jumpa dia 2 tahun lepas kat Taska Cahaya Sofia..(rumah baby)..Bila dah pandai banyak lagi,boleh duduk taska 2 tahun..main dgn asna n amsyar..InsyaAllah...

JMY berkata...

azma - insyaallah

kak nanie - dia pegang 2 jari je tu, tak berapa betul lagi..

mamasoffy - insyaallah, dgn babysiter yg baru kat taska tu, nmpk dia ceria sikit..

Tanpa Nama berkata...

pada tiap renungan...biarpun tanpa bicara...yang terzahir cuma lah kasih sayang...

bagi tiap sentuhan...biarpun adakalanya seketika....tapi terzahir atas kasih nan tulus...

meski pun demikian...kerana-Nya lah kasih bisa terzahir...kerana-Nya jua lah kasih bisa tersimpul...

dan kepada-Nya lah pengharapan disandar agar Dia tidak sesekali memalingkan kasih sayang-Nya...perhatian-Nya...dan sama sekali tidak meninggalkan hamba-Nya bersendiri dalam menuju keredhaan-Nya...

ketentuan Allah adalah Rahsia Allah..

Wallahu'alam....

JMY berkata...

tanpa nama - terima kasih

Bicara hati ibu aisya berkata...

Wahh...pandainya kak aisyah pegang pensel warna.mesti rajin belajar nih yeh.bolehlah adik aisya belajar ngan kakak aisyah ;)
xper, pelan2 blajar duduk ye kak aisyah.praktis selalu.adik aisya ni pun baru jer dapat ddk sendiri (itupun kdg2 tumbang gak.hihihi)

ctsaba berkata...

comelnye aisyah.... pandaiii pegang pencil.. belajar rajin-rajin ye...

nuyin2u berkata...

ibu aisya - terima kasih atas dorongan. insyaallah akan lbh rajin praktis

saba - hik hik malu la pulak..

mummysyafie berkata...

aisya anak yang bijak, pelan² belajar duduk yer aisya..dah pandai esok boleh la melukis selalu.

nuyin2u berkata...

mummysyafie - mekasih bg dorongan. ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails