Selasa, 27 Julai 2010

Selamat Berangkat Pak Ngah n Mak Ngah

4 comments
Pak Ngah! Mak Ngah!, Ecah dan Asna hantar korang ke Airport melalui Blog kitaorang ni jelah ye..Maafla, kami tak dapat nak hantar Pak Ngah dan Mak Ngah sebab Ayah kita orang tak sihat, lutut dia dua - dua belah bengkak sebab menahan dari terjatuh kat tangga rumah, hmm. Maaf ye Pak Ngah, Mak Ngah..

Dahlah kenduri doa selamat haritu kita orang tak dapat nak datang sebab...Kak Ecah la, dia cirit birit pak Ngah. Doktor kata sakit kak Ecah tu berjangkit..Haaa nanti berjangkit kat Pak Ngah Mak Ngah kang..dah susah..

Apa - apa pun, kami saaaaaaaayang Pak Ngah, Mak Ngah..Kami doakan Pak Ngah dan Mak Ngah selamat lah mengerjakan ibadah Umrah yang Mabrur..(Haji Mabrur, Umrah, orang panggil Umrah Mabrur jugak ke )..Jangan nak bershoping je tau...ingat tu..Kita orang tak kisah kalau Pak Ngah Mak Ngah tak belikan apa - apa untuk kita orang, yang penting kita orang kirim, Pak Ngah Mak Ngah doalah untuk kita orang ni, lebih - lebih lagi untuk Kak Ecah, doakan dia boleh berjalan serta sihat dan untuk Ayah, semoga cepat sembuh dan sihatlah hendaknya dan dipanjangkan usia dan satu lagi Pak Ngah Mak Ngah doalah supaya Umi dan Ayah kita orang pun akan sampai ke Rumah Allah tu satu hari nanti...Amin...

Ingat tau...Ok selamat jalan Pak Ngah..Mak Ngah..

Ahad, 25 Julai 2010

Aisyah Dan Vitaminnya

7 comments
Masa mula - mula nak bagi Aisyah makan vitamin, fikiran terus memikir kena beli penumbuk kayu macam yang ada kat wad hospital. Bila diingat semula, kelakar pulak, siap pergi farmasi, tanya ada tak jual penumbuk kayu or plastik, juru jual tu macam pelik je. Yang saya ingat, saya pernah nampak ada dijual di kedai - kedai kraftangan, kat mana, tak pasti. Oleh sebab tak ada, setiap kali nak bagi Aisyah, saya akan ambil plastik baru, letakkan ubat dalam tu, dan tumbuk pakai penumbuk lesung batu. Lama juga saya buat demikian, lepastu barulah terpikir apa susah sangat, pakai sudu plastik dan mangkuk plastikpun rupanya boleh jadi tempat menumbuk yang bagus untuk ubat. Hish...lambat betul idea kreatif ni datang..
 
Masa ni Intel youngmax dah habis, jadi yang tinggal vitamin c dan igmax saja. yang bentuk bintang tu, multivitamin appeton. Kenapa 2 biji setiap satu ? sebab Asna pun nak juga, kenalah dua..hehe
Ini gambar selepas ditumbuk yang tak berapa lumat. Penatlah nak menenyeh - nenyeh tu kan, janji Aisyah boleh telan. Asna kata Umi kuat sebab boleh buat ubat tu jadi cam gini..
 
Aisyah, kalau ubat bentuk cecair, bagi dalam picagari tu, tak suka, menangis - nangis kena paksa, tapi vitamin ni, cepat je menganga, berebut dengan Asna.
 
Hahaha..suka tengok dia makan, mesti terkenyit - kenyit matanya menahan rasa masam, sambil menunjukkan giginya yang tak berapa nak cantik tu. Adake Ayah kata gigi taring Ecah macam hantu, pandai pulak tu lagila saja dia menyeringai macam tu..hmmm ecah..ecah..

Apapun Aisyah tetap comel dimata kami. Walaupun rambutnya Ayahnya potong dah macam askar rekrut.

Sabtu, 24 Julai 2010

Katalog Tupperware Terkini

2 comments
Lama sudah tak buka katalog tuperware saya ni. Dah nak raya ni, marilah tengok kot - kot ada yang berkenan dihati...

Katalog Tupperware 1 Julai - 14 Ogos

Jumaat, 23 Julai 2010

Ilmu Dari Bengkel - Modul 1, Pesanan Quran & Sunnah

0 comments
Berikut adalah perkara yang saya 'highlight'kan untuk diri sendiri, hasil dari bengkel ibu bapa yang saya pergi tempoh hari :-
  1. Bilakah kali terakhir kita mengajar 'adab' kepada anak kita ? Sejauhmanakah seriusnya kita semasa mengajar adab ?
  2. Ada 7 komponen dalam mendidik anak iaitu keimanan, Moral, Jasmani, Mental, Rohani, Sosial dan Seks
  3. Mendidik anak dengan cara makan dan minum , cara islam.
  4. Kita ajar anak kita. Adakah kita komited dengan apa yang kita ajar?
  5. Kita perlu bersedia dengan apa jua maklumat dan jangan sesekali berbohong dengan anak kita apabila mereka bertanya.
  6. Adilkah kita ketika menghukum ? Hati-hati ketika menghukum, jangan 'over do it', jangan sampai timbul kebencian dalam hati mereka.
  7. "Jangan kamu didik anak - anakmu seperti mana kamu dididik kerana mereka berada di zaman yg berubah"- Saidina Umar
  8. Yatim itu ialah anak yg ada ibu tetapi tidak mempedulikannya, ada ayah tetapi selalu banyak kerja - Madah Arab. - Yatimkah anak kita ?

Isnin, 19 Julai 2010

Fikiran yang kosong...

5 comments
Ada banyak cerita nak tulis, tapi tak tau nak tulis yang mana satu, jadi begitulah tajuknya...
Sabtu, pagi sampai ke petang berbengkel. Petang, mencari restoran Victory Arab Street nak pau murtabak Singapore ke Puchong, setelah menempuh jem di federal highway dan di subang, hampanya, tukang buat murtabak cuti pulak. Belije la sup tulang merah untuk mak, tapi mak kata tak sedap pun..saba jelah...

Dah selanjur dua hari di Puchong, malam dengan semangatnya berjalan lagi ke I-City, tempat yang berpesta lampu tu, pun redah 'jem' lagi. Adoi, ni yang tak larat dok KL ni, asyik jem, jem , jem....cam manalah orang - orang KL ni boleh sabar. Pulak tu keluar sikit je 'tol', ke KL , 'tol' ke Shah Alam, 'tol'...kena bebel ngan cikgupali yang tak suka 'jem' dan 'tol', kenala banyak - banyak bersabar sebab sume ni, saya yang plan, hehehe. Ni yang tengah takde mood nak tulis blog.

Tambah lagi dengan Asna yang semalam asyik main je dengan sepupu - sepupunya sampai bagi makanpun tak mau, dah lah malam tadi muntah - muntah, demam + kembung perut masuk angin sebab kosong tak makan agaknya. Yang mak dan paknya kemain dok Puchong confirm kenyang gilerr.. Ni bukan kes 'kera dihutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan' ni kes 'mak pak sendiri yang minum susu, tak bagi kera, tak bagi anak' ...kesian..kesian..kesian..Dah bawa jumpa doktor kassim tadi, jangan bagi dulu susu, coklat. Bagi minum air kosong banyak, tak pun 100 plus atau vitagen yang ada kultur hidup, hmm harapnya dia sembuhlah di taska..

Aisyah ? hmm ecah kalau dok umah nenek memang peluang berehat, tak meniarap, tak exercise, dok berdokong je, nenek dokong, kak mizah dokong, sume dokong, sukala dia dilayan cam tuan puteri sampai ubatpun tak makan.. hmmm cammanelah orang yang dah berbengkel ni bilalah nak insaf...

Khamis, 15 Julai 2010

Marathon Muhammad

4 comments
Berita lama, saja tempek kat sini..umur 6 tahun dah khatam dan boleh mengaji depan audien.. Kejayaan yang sebenar ialah apabila kita dapat menjadikan orang kesayangan dan anak - anak kita berjaya..

Muhammad bukanlah dilahirkan terus sebagai seorang hafiz Quran. Beliau melalui 'marathon' yang panjang dan menuntut banyak pengorbanan. Ahmad Zahid Zainal Abidin dan Siti Khadijah Fadzil bercerita tentang kelahiran al-hafiz ini.
KEMENANGAN terkini Muhammad apabila diumumkan sebagai pemenang bagi kategori bacaan terbaik pada Anugerah Al-Quran Antarabangsa Dubai (DIHQA) ke-12, September lalu.


Selasa, 13 Julai 2010

Apa Kata Kita Ber Bengkel Keibubapaan

2 comments
Saya tolong IKIM mempromosikan bengkel mereka, heh heh heh..Tapi tarikh bayaran dah lepas, tapi di website IKIM tertera 'pendaftaran masih dibuka'. Jika ada yang masih berminat, cubala hubungi mereka. Insyaallah kita jumpa di sana ye..

Tempat : Dewan Besar, IKIM
Tarikh : 17 Julai 2010
Hari : Sabtu

Petikan dari broshure :

Anak-anak, amanah Allah. Ibu bapa bertanggungjawab membesarkan dan mendidik mereka sehingga menjadi manusia yang berguna. Ini satu tanggungjawab yang besar dan berat. Malangnya, untuk satu tanggungjawab yang berat ini, ibu bapa tidak pernah diberikan pendidikan yang formal mengenainya. Akibatnya, ramai yang bereksperimen dengan tanggungjawab ini dan hasilnya sama seperti hasil eksperiman yang lain kadangkala baik, dan selebihnya, tidak begitu baik. 

Isnin, 12 Julai 2010

Jom Ke Jeram Gading

5 comments
Minggu lepas balik Gombak dan urusan Aisyah. Minggu depan, balik Puchong dan ke Bengkel keibubapaan. Jadi minggu ni jom kita menikmati keindahan Alam Ciptaan Tuhan. Dah 6 tahun menetap di Negeri Sembilan ni, yang saya tau, Seremban, Senawang dan Rembau. Daerah - daerah lain, belum pernah sampai lagi, jadi Ahad semalam adalah pertama kali kami sekeluarga menyusuri jalan ke Jelebu..kabus paginya, kedai kiri kanan jalan, mengingatkan saya kepada suasana Gombak tahun 80-an. Nyaman.

Ini rancangan saya dan 3 anak dara sepejabat, 2 minggu yang sudah. Ajak juga yang lain - lain, tapi nampaknya yang 4 orang inilah yang memang excited nak berendam.

Khamis, 8 Julai 2010

Dohsa-Hou dan JPN

4 comments
Urusan Kedua, jumaat, cuti yang lepas adalah membawa Aisyah ke Taman Sinar Harapan Seremban untuk fisio teknik Dohsa-Hou pula. Kali akhir datang, rasanya bulan 4 hari tu. Sesi kat sini dapat buat sebulan sekali je. Unit Dohsa-Hou kat sini memangla buka tiap-tiap rabu dan jumaat, tapi saya hanya dapat bawak sebulan sekali je. Kalau tiap - tiap minggu, hmmm apa pula orang opis kata nanti, tu pasal la jumaat tu saya cuti terus.

Rabu, 7 Julai 2010

Tidak........

0 comments
Rasa macam tak nak ampunkan tangan yang cukup gatal main klik saja...habis sudah layout lama, tak backup pulak tu....aaaaargh..............

Ibubapa Bukan Liabiliti

3 comments
Saya nak simpan emel forward ini untuk motivasi sendiri dan rakan – rakan lain.
Subhanallah…
 
Indahnya nikmat yang DIA sembunyikan…
 
 Nota Hati Seorang Lelaki' ( Pahrol Mohd Juoi )
  
Inilah cerita benar. Cerita benar seorang penulis yang Berjaya.
Beginilah kisahnya...
 
Entahlah apa yang selalu bermain pada fikiran ayah. Apabila saya ingin
pulang kembali ke kota , dia kerap minta duit. Seakan-akan mendesak....
 " Ada duit? Minta ayah sedikit.."
 

Sabtu, 3 Julai 2010

Rawatan Susulan di Syifa Al Hidayah

5 comments
Saya dan suami ambil cuti 1hb dan 2hb julai sebab nak menguruskan Nurin Aisyah. Urusan pertama, 30hb Jun (Rabu malam Khamis), balik ke Gombak untuk rawatan susulan, tarikh yang telah ditetapkan 3 bulan yang lalu.

Jam 10.30 malam sampai ke situ, baru no 1. Ha..terkejut betul, habis kami yang nombor 27 & 28 ni pukul berapa ye. Jadi kamipun balik ke Sg Chin Chin dulu. Sembahyang isyak, letak barang, jam 11.30 malam, pergi semula ke Villa Bestari, masa tu nombor 10. hmmmmmmm...malam ni meriah sikit sebab pesakit - pesakit adalah kenalan - kenalan, iaitu mak, abang, mak mertua, bapa mertua, kakak ipar, kawan abang, kawan ofis punya ayah dan makcik.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails